Monday, January 5, 2009

Balai Raya milik siapa...orang awam atau untuk UMNO?


Milik siapa? Terkibar jelas bendera Umno...

oleh Lensa Sakti.
Balai raya merupakan antara kemudahan yang telah disediakan oleh kerajaan untuk kegunaan orang ramai khususnya di kawasan kampung. Ia berfungsi sebagai dewan serbaguna yang boleh menampung kapisiti maksima antara 200-300 orang pada sesuatu masa.

Persoalan timbul di sini adalah siapakah pemilik kepada balai raya-balai raya ini? Jawapannya pastilah JKKK kampung. Namun begitu, siapakah pula yang boleh menggunakan kemudahan ini? Jawapan sepatutnya semua orang awam tanpa mengira latar belakang aspirasi politiknya, tanpa mengira kaum dan agama.

Situasi yang berlaku sejak 51 tahun dulu ialah balai raya ini seolah-olah menjadi markas bagi parti UMNO. Kebanyakannya digunakan oleh ahli-ahli Umno, sedikit-sedikit orang awam biasa yang gunakan...jarang-jarang diberi kepada orang yang berpartikan pembangkang.

Seharusnya balai raya ini bersifat neutral iaitu ia boleh diguna pakai oleh semua orang untuk tujuan yang baik seperti mengadakan mesyuarat, pertemuan sesama masyarakat, mengadakan program dan aktiviti sosial/kemasyarakatan.

Akan tetapi stigma kebanyakan orang-orang dalam JKKKK ini lebih "berimankan" Umno daripada keimanan sebenar. Kalau bukan proksi atau ahli Umno, sukarlah untuk mendapat peluang menggunakan balai raya.

Fikir-fikirkanlah secara cermat, berhemah dan penuh timbang rasa. Bukan berfikir cetek bergelora emosi.

1 comment:

Labubt8 said...

Setuju dengan maklumat yang dikongsi,memang sepatutnya yang hak dikembalikan kepada yang hak...