Tuesday, February 25, 2014

Sejarah Cabang Rasah: Mambau, cawangan terawal Keadilan Nasional di Rasah.

Program Fakir Miskin Cabang Rasah pada hujung 2008 lalu.
 Lokasi di markas Ranting Mambau, Kampung Batu 3
Mungkin kebanyakan anggota baru Keadilan kini tidak begitu mengetahui sejarah awal parti ini ketika era Parti Keadilan Nasional (1999-2003) sebelum penggabungan Keadilan Nasional dan Parti Rakyat Malaysia membentuk Parti Keadilan Rakyat pada pertengahan 2003 dahulu.

Antara bahagian (kini cabang) yang aktif ketika itu adalah Rasah dan satu-satunya cawangan (kini ranting) yang ditubuhkan adalah Keadilan Nasional Cawangan Mambau. 

Jika mengikut maklumat daripada Pendaftar Pertubuhan, PKN cawangan Mambau telah diluluskan penubuhannya pada 11 Ogos 2001. Cawangan ini berpusat di Kampung Batu 3 Mambau telah digerakkan oleh beberapa aktivis parti era Reformasi seperti Salimin Kamjan, YB Chai Tong Chai, Rahim Omar Bin Nordin, Ustazah Siti Maimun, Nazri Jani (Pak Ngah Nazri), Aljufri Ramdan dan Marvin Madahvan.

Ustazah Siti Maimun (kanan)
Ketua Wanita Ranting Mambau
Malah pusat cawangan ini iaitu rumah kediaman saudara Rahim Omar Bin Nordin menjadi markas utama dan pejabat operasi bagi Keadilan Bahagian Rasah ketika itu. Malah pada tahun 2001 juga, Presiden Keadilan Nasional, Dr Wan Azizah Wan Ismail pernah hadir dalam satu program di sini.

Setelah pemansuhan cawangan yang diputuskan oleh Keadilan Pusat pada tahun 2004, penggerak-penggerak utama cawangan ini terus aktif dalam perjuangan parti. Setelah pindaan perlembagaan parti pada tahun 2009, istilah Bahagian dan Cawangan telah ditukar menjadi Cabang dan Ranting.

Selaras dengan pindaan tersebut, beberapa ranting ditubuhkan dan Ranting Mambau diaktifkan kembali namun tidak lagi perlu didaftarkan bawah Pendaftar Pertubuhan tetapi hanya berdaftar di bawah Cabang sahaja.

Ranting Mambau kini masih diketuai oleh saudara Rahim Omar Bin Nordin dengan Timbalan Ketua dipegang oleh Salimin Kamjan. Pusat operasi ranting ini juga masih kekal di markas kediaman saudara rahim Omar.

No comments: