Tuesday, February 25, 2014

Ambang Pemilihan Keadilan 2014

Parti Keadilan Rakyat sekali lagi akan menghadapi pemilihan organisasi pada bulan April 2014 ini.

Setelah pindaan perlembagaan yang diusulkan dalam Kongres Nasional Khas yang berlangsung pada penghujung November 2013 lalu dan seminggu kemudian diluluskan oleh Pendaftar Pertubuhan, Keadilan wajib menjalankan pemilihan parti sebelum pertengahan Mei 2014. Sepatutnya mengikut tempoh sebenarnya, pemilihan tersebut diadakan pada tahun 2013. Namun atas sebab berlakunya PRU-13 pada bulan Mei 2013 lalu, Keadilan telah meminta penangguhan yang telah dibenarkan oleh Pendaftar Pertubuhan.

Besar kemungkinan Mesyuarat Agung Tahunan Cabang (MATC) 2013 dan 2014 akan dijalankan serentak bersama Pemilihan 2014.

Pengumuman Awal 

Keadilan Cabang Rasah juga tidak terkecuali dalam proses demokrasi tersebut. Walaupun aura pemilihan masih belum masuk ke suasana yang sebenar tetapi di peringkat cabang Rasah telah ada pengumuman tidak rasmi oleh Timbalan Ketuanya iaitu saudara R.Tangam (gambar) yang akan bertanding bagi jawatan Ketua Cabang. 

Beliau dikhabarkan begitu yakin akan memenangi jawatan tersebut kerana setakat ini belum ada mana-mana individu daripada Rasah yang akan turut serta dalam perebutan itu. Malah ada desas-desus seorang anak muda yang disebut akan bertanding bagi jawatan itu. Namun begitu, beberapa orang lama dalam Cabang Rasah berpendapat peluang untuk mencabar Tangam kali ini agak sukar atas faktor beliau mempunyai jumlah pengikut ramai yang membolehkan beliau mencapai angka kemenangan.

Ketua Cabang Rasah sedia ada, Haji Muhammad Kamel Yasin dikatakan tidak akan mempertahankan jawatan ini kerana ingin menumpukan urusan perniagaan dan keluarga.




No comments: