Tuesday, March 24, 2009

Jangan Diracun Pohon Yang Rendang

Alkisahnya dahulu pohon rakyat yang hidup di negeri yang sembilan ini tidak terjaga sebaiknya. Pohon ini subur tetapi terbiar tidak terurus dengan baik. Telah tumbuh meliar segala lalang dikelilingnya menjadi semak yang mungkin bertukar menjadi belukar yang sesak.

Takdir ilahi menentukan segalanya. Telah bertukarlah si penjaga pohon ini setelah tanah hujung benua ini dilanda ombak gadang setahun lalu. Bak kata pepatah, sekali air bah sekali pantai berubah. Menepati maksud pepatah itu, maka si penjaga ini memikul amanah memulihara pohon rakyat daripada penjaga yang lama.

Segala lalang, semak yang kian membelukari pohon rakyat ini dibersihkan dan dikemaskan tanah sekelilingnya. Ditaburi segala baja yang baik supaya pohon ini cukup sihat hidupnya. Dipagari sekitarnya dengan pertahanan yang sempurna agar tiadalah dicerobohi segala haiwan liar dan dimasuki oleh orang-orang asing.

Lapan purnama pun berlalu, pohon rakyat ini kian rendang, yakni bertambahlah dahan rantingnya menaungi kawasan sekelilingnya walaupun ada sedikit sebanyak renek-renek semalu yang tumpang hidup di bawahnya. Namun tiadalah terganggu atau terpijak oleh penjaganya akan duri-duri dari renek-renek semalu itu...

Bagaikan guruh bergempita membelah langit, telah datang sang durjana ingin mencantas pohon rakyat ini. Telah diwadahkan olehnya kata-kata noda pohon ini tidak selamat kerana dilingkari segala renek-renek dedalu yang menghisap zat pokon itu.

Maka si Penjaga berikhtiar dengan sebaiknya memperelokkan pohon rakyat ini agar tiadalah dedalu-dedalu yang bakal merosakkan segala dahan rantingnya.

Namun, bagai tiada disangka, kembalinya sang durjana ingin meracun pohon rakyat ini. BAGAIKAN DIRASUK KEGILAAN berbondong-bondong datanglah sang durjana membawa sokongan ingin mencerobohi pohon rakyat.

Berteguhlah si Penjaga mempertahankan pohon rakyat ini agar tiadalah dirosak lagi dicemarkan.
Kerana rasa, badan binasa...kerana nafsu musnah segala yang baik...

No comments: