Friday, September 23, 2011

Memperbetulkan Persepsi Rambang

Ini sekadar nukilan ringkas sebagai memperbetulkan persepsi yang gemar digembar-gembur oleh individu-individu tertentu khususnya di Dun Labu.

Memang benar ada yang mengatakan Ketua Cabang Rasah, saudara Hj Muhammad Kamel Yassin berasal dari luar Labu. Namun, keluarga beliau telah menetap di Sendayan lebih daripada tiga puluh tahun di situ. Ketika itu, kawasan tersebut adalah sebahagian daripada kawasan DUN Labu.

Membicarakan persoalan anak jati, calon Keadilan pada PRU 1999 bagi Dun Labu juga bukan anak jati Labu. Beliau berasal dari Seri Menanti, Kuala Pilah.

Jika orang yang berhijrah dan menetap serta berkeluarga di sesebuah tempat melebihi 20 tahun sudah dikira penduduk jati walaupun tidak dilahirkan di tempat tersebut. Ada perbezaan yang jelas di sini iaitu anak jati (yang lahir di tempat tersebut) dan penduduk jati (yang datang berhijrah kemudian menetap dan berkeluarga lebih dari dua dekad).

Kembali dirujuk kepada persejarahan lama, asal nenek moyang kita juga berhijrah dari luar datang ke mari. Yang asal-asal penduduk di negeri ini adalah Orang-orang Asal yang juga disebut sebagai Orang Bukit.

Semoga nukilan ringkas ini dapat meluaskan perspektif kita berfikir.

Sekian.

2 comments:

Anonymous said...

politik sekarang it all about persepsi...

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIREN dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIREN di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIREN saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIREN karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI