Monday, February 16, 2009

USAHAWAN ADALAH NADI SESEBUAH PARTI KERAJAAN

Ini adalah pandangan Ketua Bahagian Sepanggar, Dato' Halik Zaman.

Mengimbau kembali pengalaman saya semasa Parti BERJAYA menumbangkan Kerajaan USNO tahun 1976. Setelah Parti BERJAYA berkuasa membentuk Kerajaan, saya memegang portfolio Pengerusi Executive Lembaga Letrik Sabah bertaraf Menteri, ketika itu.

Dari Ketua Menteri, Menteri Menteri Kabinet, Pengerusi Pengerusi Executive Badan Berkanun, mesti mengistiharkan semua harta masing masing dalam satu borang khas dan mereka tidak dibenarkan niaga walau atas nama isteri, anak anak, menantu dan yang ada kaitan pertalian darah.

Dasar Parti BERJAYA dan halatujunya seakan sama dengan PKR yang berlandaskan fahaman multiracial.

Baru sehari saya duduk dikerusi Pengerusi Executive Lembaga Letrik Sabah, saya perhatikan 70% pegawai pegawai dan kaki tangan Lembaga Letrik Sabah pro USNO. Dalam pentadbiran dan Jawatankuasa Tender Board semuanya pro USNO.

16 orang Board Of Director Lembaga Letrik Sabah lantikan politik bukan executive, termasuk lah 6 orang Pegawai Kanan Kerajaan dari Kementerian. 10 orang Pengarah bukan executive tentu lah orang politik dari Parti BERJAYA. Para kontrector yang berdaftar dilembaga juga terdiri dari usahawan usahawan USNO. Usahawan usahawan USNO yang menjadi kontrector diLembaga Letrik Sabah semuanya ada mempunyai lesen dari A hingga F.

Soalannya : Bagaimana saya nak tolong usahawan usahawan Parti BERJAYA sedang mereka tidak mempunyai lesen A hingga F pun tidak ada?

Dalam Mesyuarat Badan Pengarah, saya cadangkan agar Lembaga Letrik Sabah menganjurkan kursus kepada semua usahawan usahawan Bumiputra dalam bidang electrical. Cadangan saya dapat sokongan penuh oleh Badan Pengarah. Dalam masa 6 bulan kebanyakan usahawan usahawan Parti BERJAYA telah berjaya mendapat lesen A hingga F dalam bidang electrical. Itupun mesti mendapat kemudahan dari orang orang atasan.

Langkah kedua : Saya cadangkan dalam Mesyuarat Badan Pengarah untuk reshuffle Jawatankuasa Tender Board dengan tujuan agar Pegawai Pegawai Kanan Lembaga Letrik Sabah bertukar pengalaman.

Semua Jawatankuasa Tender Board yang pro USNO diberi tanggung jawab yang lain dalam lembaga itu juga dan Jawatankuasa Tender Board yang baru terdiri dari Electrical Engineer, Pegawai Pegawai Kanan, Penasihat Undang Undang Lembaga dan dipengerusi oleh saya sendiri. Dengan cara begini saya dapat tolong usahawan usahawan Parti BERJAYA tapi mesti mempunyai merit.

Saya berpandangan bahawa sesebuah pertubuhan politik pembangkang yang memerintah beberapa buah Negeri diSemenanjung kekuatannya bukan bergantung kepada Menteri Menteri Besar dan Exco-nya, Ketua Menteri dan Kabinetnya atau bergantung kepada Presiden sesebuah parti politik yang memerintah.

Mereka ini adalah sebagai pentadbir yang effisien, jujur dan amanah melaksanakan tugas mereka yang diberi mandat oleh pengundi. Mentadbir rakyat di bandar dan dikampung kampung, memberikan kemudahan infrastructure kepada rakyat, itulah tugas Menteri Menteri Besar dan Ketua Menteri dan Exco-nya.

Yang menjadi nadi kepada sesebuah Kerajaan dan badan badan politik adalah usahawan usahawan yang berjaya dan merit yang telah dibentuk oleh Kerajaan yang memerintah. Tanpa derma dan bantuan ikhlas dari usahawan usahawan yang dibentuk oleh Kerajaan maka parti politik Kerajaan itu tidak dapat mengukuhkan kekuatan dalaman sesebuah parti politik lebih lebih lagi dalam menghadapi keperluan Pilihan Raya Umum. Semua parti politik perlukan derma secara ikhlas dari ahli ahlinya yang berwang.

Jika saya seorang usahawan yang berjaya, salah kah kalau saya ingin menderma kepada parti dimana saya menjadi ahlinya, tanpa ada permintaan dan paksaan?

Bagaimana saya nak derma kepada parti dimana saya menjadi ahlinya, jika Kerajaan parti saya tidak pernah menolong saya sebagai seorang usahawan yang saya ada merit-nya dan cukup syarat? Bagaimana ada usahawan tanpa ada kursus pengalaman untuk mendapatkan lesen kontrector?

Kerajaan yang memerintah harus sedar bahawa usahawan usahawan Negara adalah nadi sesebuah Kerajaan, tanpa mereka boleh saja Kerajaan itu jatuh, walaupun wang bukan segala galanya. Tapi wang juga penting untuk survival penyokong penyokong parti dengan cara halal dan tidak ber-kroni.
HZ

No comments: